- Het omgaan met dagelijkse problemen met computers kosten werknemers zo’n 10 tot 20 procent van hun tijd, blijkt uit onderzoek waar techplatform AG Connect over schrijft.
- Respondenten gaven aan dat frustraties vooral optreden bij slecht presterende computers en een gebrek aan gebruiksvriendelijkheid.
- Om dit op te lossen zouden de ontwikkelaars van de software vaker met de eindgebruikers om de tafel moeten om de pijnpunten weg te nemen.
Voor veel mensen hoort het bij de dagelijkse irritaties: het oplossen van problemen met de computer. Uit onderzoek blijkt dat het schelden tegen slecht werkende softwareprogramma’s zo’n 10 tot 20 procent van onze dagelijkse tijd in beslag neemt. Naast dat dit zonde is, is het ook nog eens onnodig, schrijft techplatform AG Connect.
Het onderzoek dat mede door hoogleraar Kasper Hornbæk aan de universiteit van Kopenhagen werd uitgevoerd onder 234 computergebruikers, blijkt dat de problemen vooral in de dagelijkse simpele dingen zitten. Het komt vooral neer op onvoldoende prestaties van de computer en gebrek aan gebruikersvriendelijkheid. 84 procent van de respondenten gaf ook aan dat de problemen die ze tegenkwamen al vaker voorkwamen.
Volgens Hornbæk is het helemaal niet nodig dat we zoveel tijd kwijt zijn aan boos zijn op onze computers. Volgens hem zouden ontwikkelaars beter moeten nadenken over foutmeldingen die ze de software laten geven en of die wellicht beter weggelaten kan worden. Minder gedoe met computers kan in ieder geval flink productiviteitswinst opleveren voor werknemers.